Friday, April 18, 2014

Ronde Van Vlaanderen - sau nebunia bicicletelor



Este greu de explicat care este relatia belgianului (sau a olandezului) cu bicicleta lui. Este ceva ce trebuie vazut, trait, analizat. Si nici atunci nu iti va veni sa crezi prea usor.
Cand am venit pentru prima data in Belgia ca student Erasmus-Socrates pentru sapte luni, nu mi-am luat bicicleta si cred ca nu a fost zi in care sa nu fiu intrebata "De ce nu am bicicleta" si "Cum te descurci fara bicicleta". pai m-am descurcat tot asa cum m-am descurcat zi de zi de pe la vreo 10 ani cand a disparut magia plimbarii cu bicicleta pe strazile prafuite ale satului bunicilor. Apoi a apaut autobuzul, microbuzul, tramvaiul, metroul, trenul, masina personala etc etc etc. Chestii inventate de mintea luminata a omului care sa permita deplasarea cu o viteza mai rezonabila decat cele doua roti ale bicicletei si unde nu te bate nici vantul nic ploaiea si nici nu transpiri ca un porc (ma rog asta nu e valabil chair in fiecare mijloc de transport in comun dar intelegeti voi ideea).
Daca in cele sapte luni de Socrates m-am incapatanat eroic sa ma deplasez fara bicicleta, cand am vnit la doc mi-am dat seama ca nu mai tine treaba. Totul se petrecea pe doua roti. Vrei sa mergi la o bere cu prietenii: te sui pe bicla se pedalezi. sau iei autobuzul si iti petreci jumatate de ora la telefon incercand sa vezi unde sunt ceilalti. Vrei sa mergi la cursurile de limba: te sui pe bicla si pedalezi sau schimbi trei autobuze si faci o ora jumate pentru ceva ce pe bicla dura 20 de minute. Vrei sa mergi la sport: te sui pe bicla si pedalezi impreuna cu prietenele si mai si barfesti oleaca sau pierzi toata distractia de pe drum cu barfa si ai parte doar de partea nedistractiva a sportului. Si tot asa.
Aici toata lumea se deplaseaza pe bicicleta. Vrei sa intri cu masina in oras la 8 dimineata cand incep cursurile la universitate (Gent e al doilea oras studentesc din Belgia cu 28000 de studenti) sau in jurul pauzei de pranz, apai tre sa fii pregatit sa iti smulgi parul din cap in timp ce astepti zeci si zeci de biciclesti sa te depaseasca. Pentru ca biciclistul are INTOTDEAUNA prioritate. Doamne feri sa il atingi pe unul (indiferent cat de inconstient ar fi el) ca vina tot la tine e.
Orasele sunt strabatute in lung si-n lat de piste de biciclisti si oamenii chiar le folosesc cu incrancenare. Bicicleta este de departe cel mai folosit mijloc de transport. Ca exemplu: copiii din clasele primare au cursuri speciale pentru invatat regulile de circulatie pentru biciclisti. Ii vezi prin oras in carduri mari cu niste stegulete de patru ori mai inalte decat ei prinse de bicicleta care sa indice ca e un mic participant la trafic pe care trebuie sa il iei in seama. Bine copii au si cursuri obligatorii de inot la scoala dar asta e deja alta discutie.
Iar pistele de biciclisti nu sunt numai in oras. Ele strabat tara in lung si-n lat si practic poti ajunge oriunde pe bicicleta. Si daca prinzi o zi cu vreme buna, vei vedea intre orase sute-mii de biciclisti pe biciclete de curse si imbracati in costumele alea amuzante cum se antreneaza. pentru ce se antreneaza? Pai iaca ajungem la subiectul postului asta: se antreneaza entru cursele de biciclit. care sunt cate in luna si-n stele pe taramul asta pentru ca trebuie sa ostoiesti cumva setea biciclistului pentri biciclit.
De departe cele mai importante curse de biciclit din zona sunt cele trei clasice: Turul Flandrei, Paris- Roubaix si Liege-Bastogne-Liege. In fiecare duminica cand e una din cursele astea, Belgia intreaga este ca in coma pentru ca toata lumea sta la televizor sa ii vad pe profesionisti cum se desfasoara. Iar Ronde van Vlaanderen este un cult national. Anul asta 10% din populatia Flandrei a mers pe marginea traseului ca sa ii vada pe biciclisti in realitate. 
Cu o zi inainte de cursa profesionistilor, traseul este pus la dispozitia amatorilor sa isi incerce puterile. Asa ca mii si mii de bicilisti se prezinta la start. Unul dintre ei fiind si sotul meu. Care belgian nu e, dar microbul tot i-a intrat in sange asa ca an de an isi ia bicicleta se se pune pe treaba. Si an de an isi trezeste sotia in miez de noapte ca sa conduca pana la start si apoi sa il recupereze seara de la sosire. Merita o inghetata sotia pentru sacrificiul ei :)
Pe 5 Aprilie 2014, Cipri a participat pentru a treia (sau a patra) oara la Ronde van Vlaanderen. El si inca 15999 de persoane, pentru ca numarul maxim de participanti este 16000 si anul asta toate locurile au fost ocupate. Ceea ce face din Ronde van Vlaanderen pentru amatori sa fie cea mai mare actiune sportiva din Belgia. 
Daca vreti sa vedeti cat de pasionati de bicicleta sunt belgienii atunci veniti la Ronde van Vlaanderen sa vedeti 16000 de oameni pe dealurile din Vlaamse Ardenen.

PS: Sa nu uit sa il felicit pe Cipri pentru ca reuseste sa faca nebuniile astea. 258 de kilometri pe bicicleta cu o medie de 27 de km. Nu as sta pe bicicleta 8.45 ore nici platita. dar nu e nevoie sa vina cineva cu propuneri de plata ca in mod sigur nici nu as reusi sa stau atat nici daca as sta pe loc :)


3 comments:

  1. Eu nici nu stiu daca mai stiu sa ma dau cu bicicleta, am vrut sa incerc in Olanda dar prietena mea nu stie deloc si am zis ca mai bine sa o las pe data viitoare. Dar ca idee mi-ar placea sa adopt bicicleta pt uzul zilnic, problema e ca nu avem piste .... si cu nebunii de soferi romani nu imi risc viata!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Din pacate orasele romanesti nu sunt prea prietenoase cu biciclisti. Ai vazut si tu ce piste sunt in Olanda. Uneori mai mari decat strada pentru masini. E o placere sa mergi pe acolo. Singura problema e ca pe aici ploua de doua ori pe saptamana: prima data 3 zile si a doua oara 4 zile.

      Delete
    2. Hai ca asta e tare :)
      Eu in Belgia am avut noroc de soare iar in Olanda am prins 2 zile (fix alea care trebuiau) la Giethoorn si Keukenhof :)
      Cu asa statistica sa ma consider norocoasa

      Delete